In het kort

De 7 meest voorkomende webdesign trends uit 2021 zijn: het duimvriendelijke design, de optie tot dark mode, meer organische vormen, het gebruik van witruimte, unieke content, het 3D-design en het data driven design.

Jouw website is dé plek waar bezoekers hun eerste online indruk van jouw producten en/of diensten creëren. Maar hoe onderscheid je je nu van jouw concurrenten? Hier komt webdesign om de hoek kijken. Een aantrekkelijk webdesign is dé manier om je online te kunnen onderscheiden van jouw concurrenten.

Maar hoe maak je jouw webdesign nu opvallend? In dit artikel bespreken we de 7 meest opvallende webdesign trends uit 2021.

Opvallende webdesign trends

Een overzicht van de zeven meest opvallende webdesign trends uit 2021:

  • Duimvriendelijk design
  • Dark mode
  • Organische vormen
  • Witruimte
  • Unieke content
  • 3D-design
  • Data driven design

We geven je een aantal webdesign trends voorbeelden hieronder.

Trend 1: Duimvriendelijk design

Steeds vaker bezoeken mensen websites via hun mobiele telefoon. Daarmee raakt het gebruiksgemak van jouw mobiele website ook steeds belangrijker. Mobiele schermen worden steeds groter en daarmee raakt het ook steeds lastiger de telefoon met gemak te bedienen.

Je kent het vast wel; je bent online aan het winkelen en wil jouw product aan het winkelmandje toevoegen. De button van het winkelmandje zit alleen net buiten het bereik van je duim en dus moet je je telefoon herpakken om er toch bij te kunnen. Hoe onhandig is dat!

De duim is de meest gebruikte vinger tijdens het besturen van de mobiele telefoon. Hierdoor is het belangrijk een duimvriendelijk design te hebben. Wat dit inhoudt? Dit houdt in dat alle CTA (Call To Action) buttons en andere belangrijke knoppen op jouw webpagina zich binnen het bereik van de duim zouden moeten bevinden. 

Bureau Vet toont met onderstaande foto het met onze duim bereikbare gebied op ons beeldscherm. Het groene gebied is zonder moeite te bereiken, het oranje gebied met een gestrekte duim en en rode gebied is niet in de huidige greep te bereiken.

Screenshot van Bureau Vet

 

Een mobiele website is duimvriendelijk wanneer alle buttons zich binnen de groene zone bevinden, zo kunnen óók mobiele gebruikers gemakkelijk gebruik maken van jouw website.

Trend 2: Dark mode

Ook dark mode is een trend die de afgelopen jaren sterk opkomt. Je hebt het vast wel eens op je mobiel voorbij zien komen, de optie om je beeldscherm of een applicatie naar dark mode te switchen. In dark mode wordt de 'normaliter' lichte achtergrond met donkere tekst omgeschakeld naar een donkere achtergrond met lichte tekst.

De meeste websites hebben tot nu toe alleen de optie tot een lichte achtergrond beschikbaar. Steeds vaker zie je websites die naast hun standaard lichte design, ook een dark mode design aanbieden. 
Een voorbeeld van een bedrijf dat hun website al in dark mode aanbiedt is Google, dit ziet er als volgt uit:

Google Dark Mode


Dark mode heeft een aantal voordelen voor de gebruiker, namelijk:

  • het is rustiger voor je ogen, het licht in dark mode is namelijk minder fel
  • je slaapt beter omdat je scherm in dark mode minder blauw licht geeft
  • het kost je minder stroom wanneer je over een OLED of AMOLED beeldscherm beschikt

Als beheerder van een website geeft de optie tot dark mode ook voordelen, namelijk:

  • teksten en andere content komt opvallender naar voren op een donkere achtergrond dan op een lichte achtergrond
  • Call-To-Action punten vallen meer op in een donker design

Trend 3: Organische vormen

Voorgaande jaren zagen we voornamelijk veel geometrische vormen voorkomen in webdesigns. Dit zijn vormen met voornamelijk scherpe hoeken en lijnen. 

Tegenwoordig worden dit soort vormen vervangen voor meer organische vormen. Organische vormen zijn vormen gebaseerd op objecten uit de natuur, zoals stenen en planten. Strakke, hoekige vormen maken in 2021 dus plaats voor meer vloeiende, zachte vormen.

Onderstaand tonen we je een webdesign van Studio MVP waar het gebruik van organische vormen duidelijk te zien is:

Organische vormen | Bron: Studio MVP


Trend 4: Witruimte

Een andere trend die je steeds meer voorbij ziet komen is het gebruik van witruimte tussen stukken tekst of andere design elementen. Een strakke en overzichtelijke website of webshop wordt steeds meer gewaardeerd. 

Door lege ruimtes tussen teksten en andere design elementen te plaatsen zorg je voor makkelijker te lezen teksten en een overzichtelijker design. Onderstaand tonen we je een voorbeeld van de webpagina van Shopify, waar het gebruik van witruimtes tussen tekstblokken goed zichtbaar is:

Shopify

 

Trend 5: Unieke content

Steeds vaker zie je bedrijven die eigen foto's, video's of andere vormen van content delen. Dit heeft te maken met de opkomende trend waarin je je kan onderscheiden van jouw concurrenten door eigen content te delen.

Sinds de komst van het internet en social media platformen, is de hoeveelheid aan content die mensen dagelijks ontvangen enorm toegenomen. Om op te vallen in deze zee aan content, is personalisatie van jouw content van belang. Bij eigen content kan je denken aan eigen foto's video's, teksten, infographics of geluidsfragmenten.

Het gebruik van eigen content zorgt voor een persoonlijk touch aan het contact met de bezoekers van jouw website. Hiermee creëer je een gevoel van herkenbaarheid, vertrouwen en uniekheid bij jouw bezoekers.

Trend 6: 3D design

Het gebruik van 3D-content in webdesign is niks nieuws. Wel zien we het steeds vaker voorkomen. Dit komt doordat de software waarmee 3D-content aan websites toegevoegd kan worden steeds toegankelijker raakt. Hierdoor zie je dat steeds meer website eigenaren 3D-content toevoegen aan hun website.

Een bedrijf dat veel gebruik maakt van 3D-content is Apple. Onderstaand zie je een voorbeeld waarin te zien is hoe zij een 3D afbeelding in hun website hebben verwerkt:


3D-content zorgt voor meer diepte in een design en het geeft een mooie visuele presentatie van de producten. 

Trend 7: Data driven design

Normaliter ontwerpt een webdesigner een webdesign op basis van intuïtie en creativiteit. Tegenwoordig wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van het zogenoemde; data driven design. Hierbij maakt de webdesigner gebruik van beschikbare data om keuzes te maken voor het ontwerp. 

Met beschikbare data hebben we het voornamelijk over data die weergeeft waarom gebruikers op jouw website zitten. Wanneer je nog niet over dit soort data beschikt, zijn er programma's als Google Analytics waarmee je dit kan ontwikkelen.

Het doel van een website is uiteindelijk om jouw bezoekers de informatie te bieden waar zij naar op zoek zijn. Door het design van jouw website of webshop hiernaar te laten bouwen, vergroot je de kans de zoekintentie van jouw bezoekers te raken.
 

Webdesigner inschakelen?

 

Vraag vrijblijvend tot 4 gratis offertes op voor het maken van jouw website!

 

Offertes aanvragen >

 

Voldoet jouw website al aan de laatste webdesign trends?

Benieuwd na het lezen van dit artikel of deze trends jouw website ook kunnen verrijken? Dan kan het interessant zijn contact op te nemen met een webdesigner. Wij kunnen je daarbij helpen!


Via Offerte.nl ontvang je diverse op maat gemaakte offertes van webdesigners bij jou uit de regio. Vul nu je persoonlijke gegevens en wensen in op ons formulier en wij gaan voor je aan de slag om de meest geschikte webdesigners te selecteren. Zij sturen je vervolgens een vrijblijvende offerte waarna jij kan beslissen met welke webdesigner in gesprek te gaan.


Vul nu ons formulier in en zorg dat jouw website met de trends mee gaat!